CPK w takim kształcie może okazać się zupełnie nietrafioną inwestycją. Przeprowadzone konsultacje mają niewiele wspólnego z próbą autentycznego znalezienia konsensusu pomiędzy interesami spółki, możliwościami samorządów i potrzebami mieszkańców. Apel Śląskiego Związku Gmin i Powiatów. Czy ktoś go potraktuje poważnie?
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli megalotniska w Baranowie pod Warszawą i około 1600 km linii kolejowych w kraju, weszła w fazę konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji. W studium znajdują się m.in. proponowane korytarze linii kolejowych. W założeniu każdy zainteresowany tematem może do 10 marca zgłosić swoje uwagi do studium.
Jeszcze niedawno w Jastrzębiu minister Horała podkreślał, że nie robi nic innego, jak tylko informuje o prowdzonych konsultacjach Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji. Jak się okazuje budzą one wiele zastrzeżeń.
Według Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, największej regionalnej organizacji samorządowej, skupiającej 140 samorządów z woj. śląskiego, takie konsultacje to nie konsultacje.
- Czujemy się bezsilni, bo konsultacje w tej sprawie prowadzone są on-line albo korespondencyjnie. Budzi to niepokój wśród mieszkańców, przedsiębiorców i samych samorządowców – tłumaczy Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
- Apelujemy o przeprowadzenie rzetelnego procesu konsultacji ze wszystkimi interesariuszami. Postulujemy też o przeanalizowanie przebiegu nowych korytarzy drogowych i kolejowych, tak aby uniknąć kataklizmu urbanistycznego i planistycznego w różnych miejscach Polski – dodaje samorządowiec.
Prezydent Dąbrowy Górniczej wyjaśnia, że propozycje zawarte w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego mogą doprowadzić do przecięcia wielu szlaków komunikacyjnych i osiedli. Podkreśla też, że ten problem dotyczy wielu gmin w Polsce. Ostro przeciwko proponowanym liniom kolejowym protestują m.in. w Mikołowie czy Czerwionce-Leszczynach.
- Nie występujemy przeciw samej inwestycji. Uważamy, że tworzenie nowej infrastruktury w postaci portów lotniczych czy tras kolejowych jest potrzebne. Chcemy po prostu usiąść do rozmów i prowadzić je zgodnie z przyjętymi standardami. Nie możemy godzić się na podejmowanie tak ważnych decyzji zza biurka – podsumowuje Marcin Bazylak, który zaproponował podjęcie przez zarząd ŚZGiP stanowiska w tej sprawie.
Samorządowcy podjęli je na posiedzeniu 28 lutego 2020 r. w Dąbrowie Górniczej. W stanowisku czytamy m.in.:
„Uważamy również, że realizacja tak znaczących projektów infrastrukturalnych powinna być poprzedzona rzetelnymi konsultacjami nie tylko ze stroną samorządową, ale przede wszystkim z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Trudno zaakceptować fakt, że spółka Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. odpowiedzialna za realizację tak skomplikowanego projektu, na konsultacje społeczne przewiduje tylko kilka tygodni i nie przewiduje spotkań informacyjno-konsultacyjnych w terenie.”
Przeciwko zaproponowanym wariantom tras protestują mieszkańcy województwa śląskiego, gdzie nowe linie szybkiej kolei miałyby przebiegać m.in. przez centra miast oraz tereny mieszkalne. Ich realizacja w takim kształcie wiązałaby się z koniecznością wywłaszczeń tysięcy mieszkańców, wyburzeń domów oraz kataklizmem urbanistycznym i planistycznym. Wiązałoby się to również z przerwaniem dotychczasowej sieci dróg nie tylko lokalnych, ale i wojewódzkich oraz krajowych.
„Jako samorządowcy, którzy biorą pełną odpowiedzialność za reprezentowane gminy, wnioskujemy o takie zaplanowanie nowych korytarzy drogowych i kolejowych, aby w jak najmniejszym stopniu ingerowały w ścisłą zabudowę mieszkaniową, istniejącą infrastrukturę techniczną, miejsca użyteczności publicznej i centra miejscowości, a także tereny posiadające cenne walory przyrodnicze.”
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Parking przy Towarowej już otwarty. Jest miejsc na ponad 100 samochodów
21987Michał Urgoł już oficjalnie prezydentem. Emocje przy wyborze przewodniczącego Rady Miasta
8867KWK Borynia: śmiertelny wypadek, nie żyje 42-letni górnik
6081Wyłączenia prądu w Jastrzębiu. Sprawdźcie harmonogram
4791Inwestorzy z RPA w Jastrzębiu. Skupiają się na nowoczesnym przemyśle
4132[AKTUALIZACJA] Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Jastrzębiu-Zdroju?
+73 / -34Przebudowa skrzyżowania. Będzie nowe rondo
+39 / -5Oficjalnie: Michał Urgoł wygrywa wybory w Jastrzębiu-Zdroju!
+54 / -29[AKTUALIZACJA] Akcja służb na Katowickiej. Mężczyzna chce skoczyć z dachu bloku
+30 / -13[AKTUALIZACJA] Akcja służb na Katowickiej: mężczyznę udało się ściągnąć i zatrzymać
+15 / -1Wszczynał awantury, groził partnerce śmiercią. Domowy oprawca już w tymczasowym areszcie
1Rowery nadal poszukiwane. Ktoś je ukradł
1Greckie truskawki zalały polski rynek. Jak jest na Śląsku i ile kosztują?
1Rewolucja w języku polskim? Rada Języka Polskiego zmieniła zasady ortografii. To warto wiedzieć!
0IMGW ostrzega przed wiatrem i burzami. Sobota będzie niespokojna
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~seboc 2020-03-03
16:32:17
Mysle, ze zagrozenie wybudowaniem owych linii jest znikome a akcja informacyjna organizowana jest na potrzeby kampanii prezydenckiej i zaangazowal sie w akcje znany krasomowca i piewca sukcesow rzadu i partii.
PiS buduje juz Kanal Slaski, czyli kanal Wisla-Odra. W styczniu br. mialo pojawic sie studium wykonalnosci. Jak dotad poza gadka od lat i straszeniem wywlaszczeniami nic sie nie stalo.